Experiment with oranges

AdventurerKatzi
Rating0.04.2 thousand times & (0) DifficultyBeginner

In the time when the oranges are ripe, this little experiment is suitable. Let the children try whether oranges swim or sink and whether it makes a difference whether you put them in the water with a bowl or without. For this you fill a transparent vessel with plenty of water and then you put the oranges in and observe what happens. Look for yourself!
Tip: The experiment also works with lemons.

Media Education for Kindergarten and Hort

Kind bastelt eine Rassel mit dem Navi
The Adventure Navi, the app for DIY projects, enables media education for the youngest.

Relief in everyday life, targeted promotion of individual children, independent learning and - without any pre-knowledge already usable by the youngest!



Titelbild zur Bastel- und DIY-Idee für Kinder '(976) Experiment mit Orangen'
Material for1 Child
Prep Time5 min.Adv. Time10 min.Total Time15 min.
 2 Orange
 1 Glass containerWater jug
 Water
 1 Plates
 1 Kitchen crepe
1

Prepare a transparent vessel and fill it with water. Make sure that your water jug is so large that it does not overflow with the orange. Use two oranges or one that you first put with and then without a bowl in the water jug.

Bild zum Schritt 1 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Stellt ein durchsichtiges Gefäß bereit und füllt das mit Wasser....'

2

Now you slowly put the orange in the water.

Bild zum Schritt 2 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Jetzt legt ihr die Orange langsam ins Wasser.'

3

Watch what happens and let the children describe what they see.
The orange swims in the water. Take it out again and put it on the plate.

Bild zum Schritt 3 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Beobachtet was passiert und lasst die Kinder beschreiben, was sie...'

4

Now you slowly put the peeled orange in the water.

Bild zum Schritt 4 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Jetzt legt ihr die geschälte Orange langsam ins Wasser.'

5

Watch what happens.

Bild zum Schritt 5 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Beobachtet was passiert.'

6

The peeled orange sinks to the ground and stays there.

Bild zum Schritt 6 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Die geschälte Orange sinkt zum Boden und bleibt dort liegen.'

7

Why is that?

Bild zum Schritt 7 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Warum ist das so?'

8

The orange with shell swims although it seems very heavy, because under the shell there are small (not visible for us) air bubbles. These ensure that the orange swims at the water surface.

9

The orange without shell sinks to the ground, because the air bubbles are no longer present by peeling. On the other hand, the flesh contains a lot of liquid, but no room for enough air bubbles, which the orange could carry to the water surface.

10

Tip: Try it out with lemons!

Bild zum Schritt 10 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Tipp: Probiert es auch mal mit Zitronen aus!'

11

Make further experiments and consider which fruit can still swim.
Experiment -floating fruit.

12

Stay curious and have fun experimenting!

Materials

 2 Orange
 1 Glass containerWater jug
 Water
 1 Plates
 1 Kitchen crepe

Directions

1

Prepare a transparent vessel and fill it with water. Make sure that your water jug is so large that it does not overflow with the orange. Use two oranges or one that you first put with and then without a bowl in the water jug.

Bild zum Schritt 1 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Stellt ein durchsichtiges Gefäß bereit und füllt das mit Wasser....'

2

Now you slowly put the orange in the water.

Bild zum Schritt 2 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Jetzt legt ihr die Orange langsam ins Wasser.'

3

Watch what happens and let the children describe what they see.
The orange swims in the water. Take it out again and put it on the plate.

Bild zum Schritt 3 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Beobachtet was passiert und lasst die Kinder beschreiben, was sie...'

4

Now you slowly put the peeled orange in the water.

Bild zum Schritt 4 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Jetzt legt ihr die geschälte Orange langsam ins Wasser.'

5

Watch what happens.

Bild zum Schritt 5 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Beobachtet was passiert.'

6

The peeled orange sinks to the ground and stays there.

Bild zum Schritt 6 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Die geschälte Orange sinkt zum Boden und bleibt dort liegen.'

7

Why is that?

Bild zum Schritt 7 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Warum ist das so?'

8

The orange with shell swims although it seems very heavy, because under the shell there are small (not visible for us) air bubbles. These ensure that the orange swims at the water surface.

9

The orange without shell sinks to the ground, because the air bubbles are no longer present by peeling. On the other hand, the flesh contains a lot of liquid, but no room for enough air bubbles, which the orange could carry to the water surface.

10

Tip: Try it out with lemons!

Bild zum Schritt 10 für das Bastel- und DIY-Abenteuer für Kinder: 'Tipp: Probiert es auch mal mit Zitronen aus!'

11

Make further experiments and consider which fruit can still swim.
Experiment -floating fruit.

12

Stay curious and have fun experimenting!

Experiment with oranges

Follow us on Facebook , Instagram and Pinterest
Don't miss any more adventures: Our bottle mail

Leave a Reply

Your email address will not be published.

The maximum upload file size: 5 MB. You can upload: image, document. Drop file here